המלצות לקראת צום יום כיפור לבני הגיל השלישי

מאת: אורלי מזרחי שלום – דיאטנית קלינית ב”נופי ירושלים” – בית דיור מוגן יחודי בירושלים

יום הכיפורים נחשב לאחד הימים הקדושים ביהדות, והוא נחשב “יום טוב”. אחת המצוות המרכזיות בו היא תענית, שביום זה מטרתה תשובה ולא אבלות. מאחר ומדובר ביום טוב,  חז”ל הדריכו איך להתכונן אל הצום בצורה טובה ושמחה, תוך אכילת סעודה טובה ודשנה בערב הצום, כתחליף לסעודה שאינה מתקיימת ביום כיפור עצמו.

צום הינו מצב הדורש הכנה של הגוף. מדי יום אנו צמים מחדש, בין הלילה לבוקר, ומכאן גם חשיבותה של ארוחת בוקר טובה, על מנת להחזיר לגוף את שאיבד בלילה.

מה קורה ביום רגיל?

הגוף ערוך לצום של כ 12-24 שעות ע”י בניית מאגר גליקוגן בכבד, אשר מהווה את מקור האנרגיה העיקרי לאותו פרק זמן. לאחר פרק זמן זה, נגמר מאגר הגליקוגן ומתחיל פירוק של רקמות אחרות בגוף, גם רקמת שומן אך גם רקמת שריר.

מה בעצם חשוב לזכור לקראת יום כיפור?

הנחיות היסוד לצום קל מבוססות על שני פרמטרים –

  1. בניית מאגרים טובים ככל האפשר טרום הצום.
  2. שמירה על אותם מאגרים ככל שניתן לאורך הצום, ומניעת בזבוז.

המאגרים הם מאגרי הגליקוגן ומים, ומניעת תחושות מטרידות כגון צמא או יובש בפה בעקבות אכילה ושתיה של מאכלים לא מתאימים.

ומה קורה בגיל המבוגר ביום-יום?

בגיל השלישי, בריאות תקינה והזדקנות בריאה נמצאו קשורות לתקשורת יעילה של המח עם שאר חלקי הגוף, כאשר האמצעי הבולט ביותר לשמירה על כך היא אספקת אנרגיה רציפה. מקור האנרגיה המרכזי עבור המח בפרט ועבור רקמות הגוף בכלל הוא גלוקוז – סוכר.

ומה שונה צום יום כיפור בגיל השלישי מבעבר?

הגוף המבוגר רגיש מאוד לשינויים, ומושפע מהם בצורה חזקה יותר מבעבר, ומנגד – לא מסוגל להסתגל אליהם ולתקן נזקים. נפח הקיבה קטן יותר, פעילות מערכת העיכול מואטת ובמקרים רבים כבר יש שימוש בעזרים חיצוניים (תרופות, חליטות שונות) לצורך עידוד פעולתה, והגוף רגיש יותר למצבי התייבשות ושינויים במאזן המלחים והמים.

על מנת לצום בגיל המבוגר בצורה בטיחותית יש צורך בהכנה ארוכה יותר מהרגיל, ותשומת לב רבה במהלך הצום לאיתותי הגוף. יש לשים לב גם לחזרה לצריכה רגילה לאחר הצום, ולעובדה כי לא מופחתות כמויות האוכל היומיות עקב כך.

ככלל, צום בגיל המבוגר אינו מומלץ ללא התייעצות פרטנית והתאמה אישית לגופו של אדם.

  • שתייה המכילה קפאין – להפחית בהדרגה, וטרום הצום להמנע.
  • משקאות מוגזים – להמנע ביומיים שטרום הצום. יש להשלים את הפחתת השתיה המוגזת במים או בחליטות צמחים.
  • מאכלים חריפים / מתובלים מאוד – מעלים תחושת צמא, לכן מומלץ להמנע מהם טרם הצום.
  • מאכלים שונים בהרכבם מהאוכל היום-יומי – הארוחה הדשנה טרום הצום בד”כ נשארת שעות ארוכות יותר בקיבה מהמזון הרגיל, וכמות המזון הנאכל בד”כ שונה מהרגיל, ולכן תחושת הלחץ על הקיבה תהיה שונה מהרגיל. יש להמנע מארוחה מפסקת כבדה מדי אשר עלולה לגרום לתחושה רעה בהמשך הערב/למחרת, אך להקפיד על אכילה בכמות גדולה מהרגיל ביממות שקודמות לצום, לצורך בניית מאגרים טובים יותר בגוף.

 

מה לעשות עם התרופות?

בנושא הזה יש להתייעץ עם הרופא המטפל. ישנן תרופות שניתן ורצוי להפסיק, אך ישנן כאלו שלא.

חשוב לזכור, שכל האמור לעיל הינו המלצה כללית, וביחוד במצבים בהם כבר ישנן מחלות כרוניות כלשהן או נטילת תרופות כרוניות – חשוב במיוחד להיוועץ באיש מקצוע לצורך התאמה אישית. פיקוח נפש דוחה שבת.

צום קל!

תגיות:

מאת:נופי ירושלים - דיור מוגן בירושלים

נְגִישׁוּת
סגור
מחפשים דיור מוגן בירושלים? הגעתם למקום הנכון

נופי ירושלים הינו בית דיור מוגן הממוקם בנוף הרים ירושלמי וקסום, ומציע לדייריו אפשרות לחיים עצמאיים בסביבה תומכת. אז למה אתם מחכים? מלאו את הטופס המצורף או צרו איתנו קשר 02-6751311

השם שלך (חובה)

הדואר האלקטרוני שלך: (חובה)

הטלפון שלך: (חובה)

נושא

ההודעה שלך

X
צרו איתנו קשר